Träning

Afrodans

Barfotadans till trummusik. Härlig, eldig och fantastisk kul!

Afrodansen är en inspiration av afrikansk dans med stora, kraftfulla och fundamentala rörelser. 

Det är en enkel klass där vi arbetar med hela kroppen, ibland med hopp men kan göras helt hoppfri. 

Afrodansen ger en fysisk utmaning som stärker hjärtat och utmanar ben, rygg, axlar och bål, ja hela kroppen!

 

Dagar och tider: Måndagar kl 19.00

Rörlighetsträning

Precis vad det låter som, vi tränar rörlighet!

Din rörelseförmåga är beroende av smidigheten i kroppen samt kroppens styrka. och här höjer vi upp båda.

Vi använder oss av mestadels vår egen kroppsvikt men ibland även yttre redskap.
Rörelserna är inspirerade utifrån vår nedärvda funktion, så som vi är skapta kunna röra oss tex huksittande.

Den här klassen är perfekt för dig med stela axlar, bröstrygg samt stelhet i baksida, säte och höfter. För dig som behöver bli smidigare men inte vill köra ”yoga”.

 

Dagar och tider: Tisdagar kl 18.50

Cirkelträning

Här tränar vi stationsvis med redskap och vikter 

för att få det där ”lilla extra” motståndet att träna upp vår styrka och hjärtat.
Fokus är styrka för hela kroppen där vi ofta varierar övningarna. 
För att inte bli helt överraskad kan vi avslöja att klassen innebär en hel del flås och är därmed bra för att träna upp sin kondition. Hopp förekommer man kan göras hoppfri.

 

Dagar och tider: Tisdagar kl 19.50

Tabata

Här tränar vi hela kroppen enligt Tabataintervaller. Tabataintervaller är intervaller om 20 sek aktivitet/10 sek vila x 8. En kort men intensiv klass som utmanar konditionen, styrkan och explosiviteten. Övningarna varierar och vi använder såväl yttre belastning (Kettlebells, hantlar) som den egna kroppsvikten. Ibland kombinerar vi Tabata med rörlighet eller core.

 

Dagar och tider: Söndagar kl 16.50, kl 17.25

Cirkel core/puls

Här tränar vi i cirkel d.v.s stationsträning. Varierade övningar med fokus på att stärka dina mage och rygg (core) och höja din puls. Kort men effektivt pass på 30min.

 

 

Dagar och tider: Torsdagar kl 17.30

Bas – styrka/rörlighet

Styrka och rörlighet BAS är den perfekta träningen för nutidens människa;) Här jobbar vi med rörligheten och stabiliteten i kroppen. Med fokus på att få kontakt och jobba rätt muskler och undvika överkompensation som kan leda till överansträngning och skador. Övningarna varierar men ofta har vi ett fokus på bröstkorg, axlar, höften och bål. Vi använder oss utav lätta vikter/redskap såsom hantlar, gummiband och klossar och ibland enbart den egna kroppsvikt. Ett pass som passar de flesta då det alltid ges många alternativ till övningarna.

 

Dagar och tider: Måndagar kl 18.00, Fredagar kl 8.15

Yoga & meditation

Kundalini Yoga

Här använder vi oss av andning, meditation, kroppsställningar och mantran för att stärka kropp, själ och sinne. Här ges du verktyg som kan få dig att slappna av samt hitta lugnet och glädjen i livet. Den här yogaformen utförs till stor del sittande och passar alla. Du behöver varken vara vig eller vältränad.

 

Dagar och tider: Tisdagar kl 17.30

Yin yoga

Låt din facia (bindväv) får stretchas ut genom att bara vara. 

Vetenskapen visar på att orsaken till stelhet snarare sitter i vår bindväv och inte i våra muskler. 

Yinyogan har en bättre effekt än vanlig stretch när det kommer till rörlighet och passar dig som behöver bli smidigare. Yin yoga ger även en mental återhämtning och startar läkande processer i kroppen. Den är därmed särskilt bra för människor med en stressad tillvaro som behöver ett inre lugn.

En stillsam klass som utförs både i sittande och liggande positioner där vi stannar upp i ca 3-5 min i varje position. Den här yogaformen är enkel och funkar för alla.

 

Dagar och tider: Måndagar kl 20.05, Onsdagar kl 19.20, Torsdagar kl 19.30, Lördagar kl 9.00, Söndagar kl 18.30

Hatha Yoga

Här sätter yogaläraren sin egen personliga prägel. Grunden är ”vanlig” Hatha yoga.

Yoga stärker, ger din kropp ökad rörlighet och utmanar ditt mentala inre fokus. Här ger vi den livsviktiga andningen ett större utrymme och extra kärlek. Yoga är stressreducerande och kan vara din väg till ökad livskvalitet samt inre balans i ett hektiskt vardagsliv

Passar alla oavsett yogavana.

 

Dagar och tider: Torsdagar kl 18.15

Vinyasa yoga

Vinyasa yogan är en yogaform där yoga asanas (yogapositionerna) utförs i serier. Serierna utövas i ett flöde och med mer tempo till skillnad från den klassiska Hathayogan. Andetaget är centralt och följer hela tiden rörelserna.

 En klass som är stärkande för kroppens muskler och leder, ökar vår balans och smidighet samt tränar vårt inre mentala fokus. Vinyasa yogan är något mer utmanande än vår Hatha yoga och rekommenderas därför för de med lite mer yogavana.

 

Dagar och tider: Onsdagar kl 18.15

 

 

Meditation

En flertusenårig teknik för att finna fokus, koncentration och ökad medvetenhet. Det handlar om att lyssna inåt, vara vaken och uppmärksam.  Det finns många meditationstekniker och hos oss kommer du att få testa på lite olika varianter där fokus kan vara på tex ett mantra, ett ljus, på din andning eller kanske en trummeditation! Hälsofördelarna vid regelbunden meditation är många och vetenskapligt belagda. Du tränar inte enbart ditt fokus och din mentala skärpa utan det är även ett viktigt redskap för att hantera och minska stress. 
Meditation minskar oro och ångest, du får bättre självkontroll, bättre minne och en ökad kreativitet. Låter som ett lyckat liv;-)
Det här skulle kunna vara ett av framtidens viktigaste verktyg i ett alltmer uppskruvat samhällstempo. I en värld där yttre faktorer alltmer drar i vår uppmärksamhet blir det extra viktigt att vi tar ansvar för att rikta vår uppmärksamhet inåt. Och det kan minsann vara en utmaning! Välkommen till ditt inre och lugnet.

 

För tillfället har vi inte denna klassen på schemat.

Utomhusträning

Utefys – Gång

Powerwalk och styrkebaserad stationsträning. För dig som vill vara med på utomhuspass men inte vill springa. Här går vi istället i raskt tempo. 

Utefys – Löpning

Löpning och styrketräning med naturen och din kropp som redskap. Här möter vi tuffare utmaningar i löpningen genom intervallträning och tempoökningar.  

Yoga RUN

Kombination av Yoga och löpning. Passet varvas med lättare joggtempo i korta distanser med enkel yoga.

Familjeträning utomhus

Utomhuspass för hela familjen. Oftast stationsbaserad träning med avslutande hinderbana. Arrangeras på olika platser kring Kålltorp/Partille.